Narsistin lapsena

Narsismista on tullut nykypäivänä jo eräänlainen trendi, kun puhutaan väkivaltaisista tai tunnekylmistä existä sekä sitä sanaa käytetään väärin perustein, tietämättä mitä se todellisuudessa on ja miten se ilmenee. 

Näin tässä yhtenä päivänä narsisti vs. minä sivuston jakaman kuvan Facebookissa, jossa narsistin käytöstä kuvattiin narsisti-sanan jokaista alkukirjainta käyttäen. (Tästä alkuperäiseen julkaisuun)


Mun mielestä tässä hyvin kuvataan sitä mitä narsisti tekee. Mulla on kokemusta sekä narsistivanhemmasta että parisuhteesta narsistin kanssa. Myöhemmin oon saanut tietää myös, että on tyypillistä, että narsistin lapsi ajautuu myös suhteeseen narsistin kanssa, koska se epäoikeudenmukaisuus, pelko, epävarmuus ja muu lapsena opittu toimintamalli jatkuu ja se on narsismiin tottuneelle ns. normaalia ja tuttua. Suhde narsistin vaikutti muhun ainakin siten, etten meinaa alkuun uskoa uuteen ihmiseen tutustuttaessa mitään mitä hän mulle sanoo ja en luota kehenkään. Kun taas alan luottamaan ihmiseen ja jos kuulen kerrankin joltain jotain negatiivistä tästä ihmisestä, niin alan ensimmäisenä miettimään, että taasko on narsisti omassa elämässä, olenko mä vaan rakkauden sokaisema ja alan kyseenalaistamaan kaiken mitä siinä suhteessa on. Se on todella kuormittavaa henkisesti. 

Eli se narsistin vaikutus elämään ei lopukaan autaallisesti siihen aikuisuuteen, kuten mäkin joskus kauan sitten toivoin ja odotin. Mun kohdalla se kontrollointi muutti vain muotoaan siten, että vanhempi käänsi selkänsä vaikean elämäntilanteen edessä jos en elänytkään, kuten hän oli suunnitellut. Annoin anteeksi monta kertaa ja ajattelin, että no meillä kaikilla on vain kaksi vanhempaa ja ei tämäkään kauaa enää tällä pallolla ole. Nyt kuitenkin etäisyyttä ottaneena ymmärsin, että ei elämässä tarvitse pitää ketään, joka vain myrkyttää sitä. Ei edes, vaikka kyse olisi omasta vanhemmasta. Aikuisuuden paras puoli onkin se, että sulla on täysi valta päättää siitä millaisia ihmisiä sun elämässä on. Jälkeenpäin olen alkanut miettimään, että odottiko narsistivanhempi mun vain elävän sellaista elämää, jota itselleen toivoi, mutta ei sitä koskaan saavuttanut oman käytöksensä vuoksi?


Mun matkaa narsismin kanssa ja siitä irtautumisesta voi nykyään seurata myös TikTokin puolella, josta mut löytää nimimerkillä @jonnnakaro. Tervetuloa seuraamaan! 


Kommentit